Saturday, April 21, 2012

Detik Pemergian

Kisah ni berlaku pada awal tahun ni..pada suatu hari khamis selepas aku sekeluarga selesai mkn malam, aku dapat panggilan telefon dari sepupu en.suami. dia bgtau y suaminya masuk wad..sebenarnya y perempuan tu sepupu en.suami n y masuk wad tu kira sepupu sabit la..aku dapat tau y dia masuk wad sbb demam dan kencing manisnye terlalu tinggi..so bg aku kes ni xde la serius sgt sbb bila dh masuk wad nnt dorg akan kawal kandungan gula y masuk dalam badan n lepas semuanya stabil, knfm boleh kuar..lps smyg  mgrb tu kitaorg g la tgk kjp..

Keadaanya stabil dan siap bleh buat lawak lagi masa kitaorg dtg..keesokkan harinya aku n en.suami melawat lagi dan masa tu dia tido sbb mlm sebelumnya dia kurg tido.so kitaorg just sembang dgn wife dia je sbb xnk ganggu..hari y ketiga tu aku nmpk keadaannya semakin lemah dan dia seolah2 xberdaya lgsg..slps azan mgrb dia dikejarkan ke Hospital Kuala terengganu(aku xingt dh nama sebenr hospital tuh)..

Keesokkannya pon kitaorg g sana utk tgk.dia dimasukkan ke CCU(critical care unit). so dalam wad tu mmg xleh masuk rmai2.paling ramai pon 2org je dibenrkn masuk..wktu melawat utk tghari tu plak hnya 1jam..dh rmai sgt saudara mara dtg, kitaorg bg kaum keluarga terdekat dulu y masuk..so pada hari tu xsempat la nk tgk keadaannya..

Beberapa jam skali en.suami call wife dia utk tnye keadaan..dia kata doktor ada syak terkena jangkitan kencing tikus..tp xtau sejauh mana kesahihannya..selang sehari selepas tu kitaorg pergi lagi ke kuala terengganu untuk malawat. masih jugak ramai kenalan dan sanak saudara y melawat..tp keadaan amat mngecewakan kerana dia tidak sedarkn diri..aku n en.suami masih jugak xsempat untuk masuk pada waktu melawat..tapi kitaorg dh plan utk terus menunggu untuk waktu melawat sebelah petg plak..

Waktu kitaorg dh nk kuar untuk pergi solat kt masjid sementara nk tunggu waktu melawat sebelah petang tuh tiba2 doktor panggil ahli keluarga terdekat utk masuk..so aku n en.suami tunggu dulu keputusan dari doktor..xlama selepas tu dia panggil masuk semua sanak saudara..aku pon amik kesempatan ni untuk menjenguk..alangkah terkejutnya aku melihat keadaannya yang tidak sedarkan diri dan dibantu oleh alat bantuan pernafasan..aku sedih sbb sblm ni semasa melawat kat hospital dungun, dia masih sempat lagi bergurau..ketika kitaorg berada disampingnya, alat bantuan pernafasan tu menunjukkan pengiraan semakin menurun sedikit demi sedikit..

Aku tak tahan menahan sebak dan akhirnya tertumpah jua airmata kerana aku merasakan seolah2 ahli keluarga disekeliling sedang menanti detik pemergian orang y mereka sayang..walaupon aku pernah kehilangan insan y paling aku sayang dimuka bumi Allah ini, tapi kali ni aku merasakan seolah2 pemergian arwah juga satu kehilangan buat kami sekeluarga..

Semasa hayat arwah, dia seorang y baik dan tak banyak cakap..aku cukup respect dengan dia..aku harap rohnya akan dicuciri rahmat dan ditempatkan dikalangan orang2 yang beriman..

AL-FATIHAH untuk arwah Abg Lah, arwah Ayah dan arwah Mak, arwah Ayah Jaafar, arwah Kak Gee dan juga kaum muslimin dan muslimat y telah kembali ke rahmatullah..

No comments: