Sunday, March 14, 2010

Meniti Usia

Korang kenal wajah di atas?mmg jarang dapat lihat wajahnya kerana dia mmg sush nk bergambar..korang tau sape dia?ayah??
yup..dia adalah merapkap ayah kepada kami 4beradik setelah pemergian ayahku tersayang arwah Ab. Razak bin Embong..
Ini adalah pkcikku, dimana isterinya adalah ibu saudaraku. aku penah cite pasal insan yang kupanggil 'umi'..dan inilah suaminya y aku panggil ayahman..ayahman ni mmg dh macam ayh kami sendiri..di mana silap kami, dia akan tegur..dia mana kurang kami, dia akan nasihat untuk kesempurnaan hidup kami..klu along, dia lebih rapat dengan ayahman dari umi..sbb ayahman ni jenis open..apa saja masalah dia boleh dengar dan akan komen tanpa memberatkan mana2 belah pihak..
aku pon rapat jugak dengan ayahman..tapi disebabkan aku lagi rapat dengan mi, aku jadi kurang dengan ayahman..klu nk ckp pape, biasanya mi la y akan smpaikan..penah sekali dulu ayhman smpai pernah berkecik ati dengan aku..dia seolah2 terasa y aku ni jauh dengan dia..mungkin sebab usia y semakin tua menyebabkan ayahman lagi mudah terasa dan mi selalu nasihatkan aku..'klu nk jaga ati, jaga la ati ayhman..ati mi ni xpe..mi xterasa dengan ank2..'..meleleh plak airmata aku terinagt kisah tu..tapi aku sebenarnya xpenah membelakangkn ayhman..aku anggap dia pon dh mcm ayh aku sendiri..cuma bila dengan mi, sng skit aku nk bercerita..
Masa mi tgh sakit tenat di hospital, aku jadi semakin rapat dengan ayahman..mungkin inilah y dikatakan hikmah disebalik kejadian.dan setelah ketiadaan mi, ayahman lah teman aku meluahkan segala y terpendam..dan dia pon pernah kata y dia akan cuba untuk menjadi seperti mi.mungkin mksudnya adalah untuk menjadi lebih rapat lagi..itu y aku paham..
Aku amat berterima kasih sgt dengan ayahman ni kerana walaupon pada kiraan sebenar dia hnya bapa saudara sabit, tapi cara dia menjaga aku adik beradik seolah2 kami ni macm ank dia sendiri..
kami akan cuba sedaya upaya untuk menjaga ayahman sepanjang usianya.
Ayahman...kami semua sayangkan ayahman..:)

No comments: